Odżywianie w naszej szkole               to ważny aspekt edukacji i dbania o zdrowie uczniów.

Z uwagi na wzmożony wysiłek fizyczny, przykładamy dużą wagę do składu i jakości serwowanych posiłków. Obecność przynależnego do szkoły Internatu sprawia, że nasz system żywienia oferuje 5 posiłków w ciągu dnia: śniadanie 1 (w formie bufetu ),śniadanie 2, obiad (dla wszystkich uczniów) oraz kolację (w formie bufetu). Posiadamy własną, dobrze wyposażoną kuchnię, dzięki czemu przygotowujemy różnorodne dania w oparciu o świeże składniki. W naszym menu znajdują się przede wszystkim: warzywa pod różną postacią (sałatki, surówki, pasty warzywne, pasztety, rolady, warzywa pieczone i gotowane),owoce, kasze, ciemne pieczywo, ryż i makarony, produkty mleczne (bez cukru i barwników), ryby, chude mięso i jajka, a do picia podajemy wodę oraz kompoty przygotowane przez nasze kucharki.

Karta zdrowego tancerza.

1. Jedz regularne posiłki (4-5 posiłków dziennie) i nie dojadaj pomiędzy nimi.

2. Pij wodę przez cały dzień (min. 1,5l /dziennie).

3. Pamiętaj o warzywach do każdego posiłku.

4. Owoce jedz (1-2 x dziennie) w formie naturalnej. Zrezygnuj z soków, przecierów, musów.

5. Ze słodyczy korzystaj z głową (1-2 x w tygodniu, nie więcej niż 50g/porcję)

6. Pamiętaj, że produkty tj.: czekoladowe płatki do mleka, owocowe jogurty czy ciastka zbożowe, to także słodycze!

7. Twoje posiłki powinny zawierać chude produkty białkowe tj.: mięso drobiowe, chuda wołowina, ryby, jajka, twaróg, jogurt naturalny, kefir.

8. Zdrowe tłuszcze np.: orzechy, olej rzepakowy, oliwa z oliwek, awokado, masło – są obowiązkowe!

9. Dobrą energię znajdziesz w: ciemnym pieczywie, kaszach, ryżu, makaronie, owocach, warzywach strączkowych, płatkach zbożowych (naturalnych)! Nie szukaj jej w słodyczach.

10. Kiedy jesteś w sklepie, nie daj się nabrać na kolorowe opakowania sugerujące, że produkt jest zdrowy i lekki. Czytaj etykiety!

11. Kładź się spać o stałej porze (do 22:00).

12. Korzystaj regularnie z pomocy fizjoterapeuty i zajęć w szkolnej strefie Fizjo . Dzięki temu Twoje ciało będzie dobrze przygotowane do treningów tanecznych.

List do Rodziców

Drogi Rodzicu,

Twoja rola w kształtowaniu zdrowych nawyków w życiu dziecka jest najważniejsza.

Wysiłek fizyczny jaki podejmuje ono w Szkole Baletowej jest znacznie większy niż w klasycznych Szkołach Ogólnokształcących. Ten fakt determinuje jego dietę i styl życia, dlatego poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zadbać o dobrą i zdrową kondycję Twojego dziecka.

I tak:
– pomóż mu jeść zdrowo – przygotuj w domu pełnowartościowy posiłek, zadbaj o obecność warzyw, podaj do picia wodę zamiast słodkich soków, nie kupuj na zapas (zwłaszcza słodyczy), korzystaj z lekkich technik kulinarnych tj,: gotowanie, pieczenie czy grillowanie, rób mądre zakupy i postaraj się zjeść z dzieckiem choć jeden posiłek w ciągu dnia,

– zezwalaj mu na małą porcję (ok 50g) słodyczy nie częściej niż 2x w tyg. Zawsze traktuj to jako deser, nigdy jako posiłek,

– jeśli Twoje dziecko mieszka w Intrenacie, nie pakuj mu słodyczy na wyjazd do szkoły,

– pilnuj godzin snu, aby nie przekroczyć godziny 22:00

– codziennie podaj mu pierwsze śniadanie

– jeśli dziecko nie korzysta z posiłków w naszej szkole, zrób mu posiłek na drugie śniadanie oraz dodaj owoce na przekąskę

– rozmawiaj z nim – ono potrzebuje Twojej uwagi,

– w weekendy postaraj się zorganizować chociaż małe atrakcje: wycieczka rowerowa, wspólne gry planszowe lub gotowanie, coś co pozwoli mu się zrelaksować psycho-fizycznie.

Małe kroki, mają duże znaczenie 

Pozdrawiam serdecznie,

Anna Słomkowska
dietetyk